de Tudor Chirila
Editura: Polirom
Aparitie: Noiembrie 2012
Nr. pagini: 392
Tip coperta: Brosata
Sursa: cartea mi-a fost oferita de Libris, cea mai mare librarie online din tara.

Daca vreti sa-l cunoasteti mai bine pe Tudor Chirila, cititi-i textele adunate in volum. Veti descoperi un scriitor surprinzator, care se exprima cu aceeasi usurinta in proza sau in versuri si ale carui rinduri tradeaza o sensibilitate pe care putini i-o banuiesc. Tudor Chirila scrie dulce-amar despre dragoste, pasionat despre filme, teatru si carti, nostalgic despre oameni dragi disparuti, ironic despre locuitorii Romaniei de azi. Mesajul lui? Cel mai important e sa iubesti. Si sa fii liber.

„Din Grecia in Delta Dunarii si de la fetele copiilor din nisip pina la elogiul amar al risului ca «pedeapsa capitala a romanilor», Tudor alege sa participe la viata prin a fi normal in raport cu oamenii din jur. Textele lui se astern firesc in carte, ca o revansa amicala a literei scrise in fata lumii digitale. Inainte de a fi blogger, inainte de a fi cintaret, inainte de a fi actor, Tudor Chirila a fost un copil care adormea cu paginile cartii inghesuite in coltul pernei. Nu lectura l-a invatat, desigur, sa traiasca nestingherit si egal cu el, dar poate ca acele carti ale copilariei l-au impins sa ne picure alfabetul albastru de cerneala al unei vieti libere.” (Catalin Tolontan)

Cartea asta e diferita.E altceva.E facuta pentru noi, tinerii si vrea sa ne deschida ochii.E scrisa intr-un mod foarte personal.E ca si cum l-ai avea pe Tudor in fata ta si ti-ar explica toate lucrurile care merita cu adevarat in viata, ti-ar transmite sentimentele si ideile lui, intr-un mod extrem de direct, dar in acelasi timp, si metaforic.

Exercitii de echilibru nu este un roman, in adevaratul sens al cuvantului, ci este o revista sau culegere ( cum vreti voi :) de postari de pe blogul personal al lui Tudor, toate aranjate si comprimate intr-o lectura de 300 si ceva de pagini.In unele pasaje il cunoastem pe adevaratul Tudor, iar in altele doar personaje special create pentru a evidentia adevaratele probleme pe care oamenii le intampina datorita societatii, lipsurilor si a iubirii.

"Ei sunt cei care vor sa invete.Ei sunt gata sa absoarba si sa filtreze orice forma de cunoastere.Pentru cativa ani de acum incolo, sufletul lor este un burete nestors.Sunt inca naivi si dornici sa-si urmareasca visele.Sa-si urmareasca visele.Sa-si urmareasca visele.Exista printre ei unii care nu viseaza, dar nu despre acestia e vorba aici.Aici vorbim despre cei care sunt gata sa-si urmareasca visele ca pe un zmeu, alergand pana la epuizare.
Vorbeste-le pe limba lor si te vor iubi.Doar ca limba lor se invata repede si se uita cu si mai mare viteaza.Toti am vorbit-o candva.Putini o mai cunoastem.Sunt nehotarati si pripiti, sunt radicali si razbunatori.Sunt usor de ranit si usor de manipulat.Sunt ingeri si demoni in formare, si asta iar depinde de noi.
Ei sunt liceeni, adolescentii, puberii, frumosii nebuni ai bulevardului Timpului."

Nu as putea sa vorbesc despre carte la modul general, sau sa rezum totul, cum fac la alte carti pentru ca fiecare capitol e total diferit de restul.Majoritatea capitolelor sunt bune, cu adevarat bune, insa sunt cateva care nu isi au rostul sau pe care eu nu le-am inteles destul de bine incat sa imi dau seama care este rostul lor si ceea ce conteaza cu adevarat din ele.Uneori ( cam de 2 ori s-a intamplat asta ) am simtit ca unele pagini erau de umplutura, ca sa se poata atinge un anumit numar de pagini ( cat mai mare ), dar asta conteaza prea putin.

"-Trecutul e sigur. Acolo nu mi se mai poate întâmpla nimic...
-Eu iubesc prezentul.
-De ce?
-E imprevizibil.
-Vezi? Suntem diferiți... Ce iubești la mine?
-Tot ce nu pot fi eu..."

Cred ca as putea pune zeci de citate, insa care ar mai fi farmecul daca veti pune mana pe carte ? Nu stiu cum si de ce, dar stilul lui Tudor e foarte "ciudat-fain".Adica, m-a facut sa vreau sa citesc cartea in 2 zile, chit daca am dat peste diferite pagini ( cum spuneam mai sus ) care mi se pareau absurde, insa, stilul foarte personal pe care il adopta ( that's the key to my heart :)) ) ma facea sa ma simt prost daca nu continuam sa citesc.Stiu ca pare absurd ce spun, si ca unii dintre voi va ganditi ca baiatu' asta ce posteaza pe Booktown Lover are ceva probleme la mansarda :)).

Da, merita ! Nu e acel merita pe care il gasesti in orice recenzie facuta de cineva pentru un film sau o carte.E un MERITA pentru cei care vor sa citeasca altceva, pentru cei care vor sa descopere lumea prin ochii unui artist ( in adevaratul sens al cuvantului. i mean, actor, cantaret, compozitor si producator ), pentru cei care vor sa citeasca o carte scrisa din dorinta de a deschide mintea tinerilor si de a-i indruma ( nu doar pentru a scoate ceva banuti, in caz ca devine un bestseller ).

Cred ca as putea continua asa mult si bine, insa sunt sigur ca se vede de la o posta cat de mult mi-a placut cartea asta.Ca intotdeauna, trebuie sa multumesc librarie online Libris ( verifica site-ul lor pentru cele mai bune preturi + transport gratuit la orice carte, AICI ) pentru tot sprijinul oferit pana acum, dar si pentru carte !

20.03.2015

Persoane interesate

Networked Blogs